Rosa macarons med hasselnötskräm

Man brukar ju skriva tredje gånge gilt och denna gången får jag väl ändå känna mig ganska så nöjd med resultatet på mina macarons. De fick perfekt rosa färg och det var knappt några som hade spruckit. Ja, dessa duger. Men jag säger det, en sådan där matta att spritsa upp dem på var perfekt och jag hade gärna haft några till så man kan spritsa upp flera åt gången utan att behöva vänta i mellan, om man ska baka många kan det ju underlätta.

Nedanför bilderna har jag lagt upp receptet jag använder mig av. Jag tycker att detta fungerar riktigt bra så varför byta. Det är ju bara att ändra färg och fyllningskräm efter vad man vill ha för smak.




Ingredienser:
4 äggvitor
0,5 dl strösocker
ca 3 dl malen sötmandel
4 dl florsocker
röd karamellfärg
Fyllningen:
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 äggula
8 påsar med nöt creme
lite kakao

Gör såhär:
Sätt ugnen på 125 grader.
Vispa äggvitorna fluffigt i en ren och torr bunke, helst av rostfritt stål.
Tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett ganska fast skum.
Bland florsocker och den malda mandeln och vänd sedan i blandningen i skummet, tillsätt även några droppar röd färg. Blanda tills du har en jämn smet.
Spritsa ut smeten på bakplåtspapper, varje klicka ska vara ungefär stor som en femkrona.
Låt kakorna vila på plåten 20 minuter. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
Grädda dem i ca 15-20 minuter nederst i ugnen.
Låt kakorna sedan kallna och gör under tiden fyllningen.

Vispa äggulan, smör och florsocker till en kräm och rör sedan i nöt cremen och lite kakao.
Spritsa krämen på hälften av kakorna och lägg sedan den andra delen som ett lock över.

Lycka till!
Trackback


RSS 2.0
Matbloggstoppen