Sommarresa 2013 bokad!

Jag har länge velat åka till den grekiska ön Santorini (Σαντορίνη) och igår natt när jag och pojkvännen satt och kikade på resor så slog vi till och bokade en vecka dit. Gissa om jag är överlycklig?!
Nu är det ju inte för än i slutet av augusti nästa år vi ska åka, men det känns skönt att veta att det i alla fall finns en resa inplanerad att se fram emot.

Autumn leaves

Det har inte varit så lätt att fota färgglada höstlöv i år, för de flesta träden verkar visst bara bära bruna och fula löv. Varför är det inte sådär underbart färgsprackande vackert ute som hösten brukar vara eller är det bara jag som är på fel plats vid fel tillfälle kanske?

Ännu lever några små blommor

Att hösten är här har väl ingen missat, men ännu finns det lite spår av sommaren kvar. Blommorna på bilderna fotade jag i lördags när vi var ute på promenaden, i och för sig så växte de i ett land men sak samma.

Smörgåsbakelser

Såhär vart resultatet av mitt trixande i köket tidigare idag. Det blev några minismörgåstårtor eller smörgåsbakelser som jag kallar dem.
Nog hade det varit roligare att göra dessa om jag haft lite mer hemma i kylskåpet för att kunna dekorera dem fint, men vad sjutton, de ska ju inte agera bjudmat på någon tillställning i alla fall, så nu en fredagkväll här hemma då får de faktiskt duga.

Jag önskar att jag kunde rädda er alla

En sak som får mitt hjärta att blöda är tanken på alla gatukatter jag såg nere i Grekland. Tack och lov finns det goda människor som satte ut både mat och vatten till dem, och jag själv kunde inte låta bli att slänga till dem delar av min egna frukost.
Nu är det ju inte bara Grekland som har gatukatter utan de finns tyvärr överallt. Inte ens här i Sverige kan ju alla ta hand om sina djur och det gör mig så arg. Som djurägare tar man på sig ett ansvar att ge sina djur allt som de behöver och förtjänar. Klarar man inte att uppfylla detta, skaffa då för sjutton inga djur över huvud taget.

Svårfångad fjäril

En av dagarna när vi var ute på en promenad så såg jag denna fjärilen sitta på blommorna, och jösses vilken fart den hade på sina vingar. Jag försökte mig på att få ett fint foto, men det var totalt omöjligt att fånga den på bild.

Päronkaka

Igår kom jag på att det var längesedan jag bakade någonting och i ett försök att ta mig ur mitt apatiska läge gick jag ut i köket och fann några stackars päron i fruktskålen. En päronkaka med smak av vanilj, kardemumma och ingefära fick det bli.
Den här kakan bakas "upside down", alltså, det som ska vara översidan på kakan görs då i botten på formen och när kakan är färdiggräddad och har svalnat så vänder man på hela härligheten så botten blir uppåt.
Ingredienser:
1,5 tsk bakpulver

Gör såhär:
Sätt ugnen på 180°.
Börja först med att göra glasyren till kakan genom att smälta smöret tillsammans med ingefäran och när det är smält blanda i socker och vaniljsocker.
Häll glasyren i en form med löstagbar botten.
Tvätta päronen och skala dem om skalet känns hårt, dela dem sedan och ta bort kärnhuset. Skiva päronen tunt och fördela skivorna i formen, på glasyren.
Smält smöret till kakan tillsammans med kardemumman.
Vispa ägg och socker pösigt och vänd sedan i vetemjöl, vaniljsocker och bakpulver.
Rör ner det smälta smöret och häll sedan smeten i formen över päronen.
Grädda nere i ugnen i ca 40 minuter.
Ta ut kakan och låt den svalna, vänd den sedan på en tallrik så att botten men päronen kommer uppåt.

Bilder från Kos

Hej sötnosar!
Idag är det lördag och exakt en vecka sedan jag kom hem från Grekland så därför tänkte jag i alla fall uppdatera här på bloggen med lite bilder från resan.

Ska jag vara ärligt så fotade jag knappt något under veckan på Kos. Kameran blev mest lämnad på hotellrummet då jag största delen av tiden badade i havet, gottade mig i en solstol nere på stranden eller låg vid poolkanten vid hotellet. Det blev verkligen en sol och badresa - precis så som jag ville ha det.
Jag hade fönsterplats både på ner- och hemresan, denna bilden är när vi flyger mot Grekland.
Ndanför ser ni vårt hotell, som låg precis i hamnen, under följer bilderna med utsikten från vår balkong och poolområdet.
Det var helt underbart att kunna sitta i solen och äta frukost samtidigt man kunde se på båtarna i hamnen.

En dag hyrde vi en Scooter och åkte till stranden vid Tigaki och även upp till den lilla mysiga bergsbyn Zia där man fick en härlig utsikt över Kos, hade det inte varit för att vädret var så disigt så hade man nog sett ännu längre.

I övrigt fotade jag väl bara lite blandade saker som vi gick förbi.

Nu i efterhand kan jag väl ångra att jag inte la ner mer tid på att fota, men förhoppningsvis blir det väl fler resor i framtiden. Åhh vad jag längtar tillbaka till värmen.