Cypern del 2 - Promenad till Paralimni

Jag hann inte vara hemma många dagar i Sverige innan jag åkte på den klassiska förkylningen. Hela helgen har jag mått dåligt, men i fredags var det bara att sätta sig i bilen och åka till Småland för att äntligen hämta hem hunden igen. Så som jag saknat henne.
Efter att ha umgåts med familjen hela fredagen så besämde vi oss för att åka hem redan på lördagen eftersom jag inte var pigg alls. Resten av helgen har jag i stort sett bara vilat men inte känner jag mig det minsta bättre för det.

Tillbaks till Cypern bilderna då. Dag två var vi, som jag skrev i förra inlägget, först uppe vid Agios Illias, kyrkan på berget. Väl nere igen fortsatte vi vår promenad mot grannstaden Paralimni. En sträcka på ca 1 mil.
Jag gillar att gå såhär, komma bort från turistområdena och kika på omgivningarna. Däremot blev jag inte lika glad när jag blev påmind om att landet faktiskt har ormar. Ut efter vägen stötte vi nämligen på två döda ormar. Den ena var enorm. Jag skojar inte. Till och med sambon blev rädd innan han såg att den faktiskt var död. Med min ormfobi trodde jag att jag skulle dö. Tänk om de hade levt. Jag vet inte hur jag skulle hanterat situationen då. Jag kan tala om att de sista kilometrarna av vägen gick i ett rasande tempo att avverka och att vi valde att åkte buss tillbaka till Protaras.

Cypern del 1 - Agios Illias

Första dagen när vi kommit till Protaras och checkat in på hotellet så kastede vi direkt på oss badkläder och gav oss ner till stranden för sol och bad. Vattnet var helt fantastiskt, kristallklart och precis lagom svalkande. När vi hade badat klart promenerade vi längst strandpromenader och kände in området. Kvällen avslutades ganska så tidigt med en gó middag och sedan stupade vi ganska så snabbt i säng. Inte ett endaste foto tog jag den dagen haha.

Dag två hoppade vi i träningskläder för att ge oss ut på en rejäl promenad. Första stoppet blev uppe vid Agios Illias, kyrkan på berget. 175 trappsteg för att ta sig upp och sedan hade man en fin utsikt över hela "Fig Tree Bay" området.

HEMMA

I måndags kväll landade jag hemma i Göteborg igen efter en vecka på Cypern men det är först nu jag har haft lust att sätta mig framför datorn. Som alltid efter en resa blir jag fruktansvärt deprimerade av att komma hem till verkligheten och jag gissar att det kommer ta ett tag för mig innan jag är helt på benen igen, men så fort jag orkar så ska jag försöka visa er lite foton från resan.

SEMESTER

Efter ett antal dagar med regn och rusk så ska jag nu äntligen få åka iväg och njuta av solen ett par dagar till. Tidigt imorgon lyfter planet från Landvetter och tar mig och pojkvännen till Cypern. Så som jag längtat.
Vårt hotell ligger i Protaras, eller Fig Tree Bay som det brukar kallas, men vi ska väl försöka hinna med att besöka Ayia Napa också, det ska ju ligga ganska så nära, annars är våra dagar där nere är ganska så oplanerade vilket jag tycker är skönast. Troligtvis blir det en hel del solande och snorklande för oss.
Jag har kollat upp vädret för kommande vecka och prognosen ser ju ganska så lovande ut om man bortser från molnen.

Citytravet i Göteborg

Igår arrangerades citytravet, en travtävling mitt inne i centrala Göteborg. Vilket underbart påhitt alltså.
Loppet gick längs med Nya Allén, med startområde vid Avenyn och målgång vid restaurang Trädgår’n. Ca 230 ton grus hade det gått åt för att skapa två stycken 250 meters banor.
Tävling gick till på det viset att två ekipage i taget tävlade mot varandra i bäst av tre heat. Det var sammanlagt 8 hästar och kuskar som tävlade.
Efter att antal lopp visade det sig att finalen skulle gå mellan Lutfi Koljgini med hästen Maffioso Face och Veijo Heiskanen med hästen Nerone Bigi.
Efter en omstart, orsakad av Lutfi Koljgini, och galopp för hans häst i andra heatet så kunde man konstatera att den slutgiltiga vinnaren blev Veijo Heiskanen och hästen Nerone Bigi.

Pittoreska gränder i Ystad

Det känns som om mina Skånebilderna aldrig vill ta slut. Jag har fortfarande en del kvar att gå igenom och då visar jag ju er bara en liten del. Här över ser ni några bilder från de pittoreska gränderna i Ystad.

Nu är det bara 4 dagar kvar innan jag åker till Cypern och den där klassiska resestressen som jag alltid drabbas av börjar komma. Det är mycket som ska fixas, en hund som ska skjutsas och ja ni vet annat plock man vill hinna med innan man åker. Nu kommer jag inte kunna slappna av förens vi har landat och checkat in på hotellet. Jag längtar!

Tre x Skånska slott

Något jag tycker är riktigt häftigt att kolla på det är slott. Jag tror jag läste någonstans att hela Skåne har ca 150 slott. Sanning eller inte, det vet jag inte.
Under min Skåne tur den här sommaren stannade jag och pappa till vid tre slott. Ett av dem har jag redan varit vid några gånger, och dit kommer jag fortsätta åka varje gång jag är i närheten. Hjularöd slott, såklart. Eller som många säger efter julkalendern, Greveholm. Fint som tusan, men jag är lika sur varje gång jag kommer dit på att man inte får gå in närmare.

Slott nummer två heter Häckeberga slott och ligger ungefär 2,5 mil från Lund, i Genarp. Här bedrivs det hotell, restaurang och konferensanläggning.

Det tredje slottet ligger i Skurup och heter Svaneholms slott. Kanske inte det vackraste slottet som finns, men jag tycker ändå att byggnaden är lite häftig. Vill du vandra i ett slott på natten så kan man göra det just här.

Två av mina skåne favoriter

↑ Bjärred och Långa bryggan. Hit återkommer jag varje gång jag är i Skåne. Det är så mysigt att promenera längs den ca 500 meter långa bryggan och titta på solnedgången. Härifrån kan man även se mot Malmö och Öresundsbron.

↓ Sedan har vi Lomma. Också ett ställe som ligger mig varmt om hjärtat. Här har de byggt om ganska så mycket de senaste åren och mycket nya bostäder har tillkommit i hamnen, men fint, ja det är det fortfarande och här hade jag mer än gärna kunnat tänka mig att bo. Tänk liksom att ha det här utanför sin dörr

Night in Gothenburg

Igår natt var jag så himla sugen på att fotografera. Stativet togs fram, kameran packades ner och vi gav oss ut med sikte på Ramberget för att få en fin nattbild över Göteborg. Väl på plats kommer jag på att kamerafästet till stativet ligger kvar hemma. Bra jobbat där! Att hålla i kameran på frihand i blåsten fungerade såklart inte alls så det får bli ett nytt försök en annan dag helt klart. Istället tog vi en promenad upp på Göta älvbron. Jag knäppte av några biler och konstaterade även här att stativet hade behövts, men med hjälp av räcket så lyckades jag ta något foto i alla fall. Trots att kvällen inte blev som jag planerat i tanken så hade vi en fin stund och det är jag glad över.

Österlen - Kivik

Ett måste när man är vid Österlen är ju att ta en tur till Kivik, äppelriket, och besöka deras musteri. Jag köpte med mig lite smått och gott hem till sambon från deras butik där och själv slog jag till på ett fläderbloms te.

Brösarps backar, den norra porten till Österlen

Alltså, landskapsbilder kan bli så platta och tråkiga när man fotar dem i starkt solljus mitt på dagen, men Brösarps backar är, trots mina tråkiga bilder, en vacker plats. Hit skulle jag vilja åka en tidig vårmorgon och fota. Tänk, lite morgon dimma bland kullarna, dagg i gräset, blommande gullvivor och så ett fint morgonljus. Vilken dröm. Eller så vill jag åka hit en vacker höstkväll. Fota ett färgsprakande landskap när solen är påväg att gå ner.

Mellbystrand

Just idag saknar jag min och pappas lilla tour extra mycket. När jag sitter och tittar igenom bilderna inser jag att det faktiskt inte blev så många foton som blev bra. Vilken besvikelse.
Här är några bilder från vårt korta stopp i Mellbystrand, orten med Sveriges längsta sandstrand. Den är ca 12 km. Ett perfekt ställe för den lata för man kunde köra med bilen ända ner till strandkanten.