Hi-hat cupcakes

Jo, som ni vet så började jag ju baka lite smått igår, men det var inte förrens idag jag var helt klar då jag inte hade lust att kladda med smält choklad igår kväll utan gjorde det idag på morgonen istället. Vad det var jag gjorde då, Hi-hat Cupcakes. Inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. Ärligt talat var det riktigt simpelt. Vill ni göra egna hittar ni recept under bilderna. Jag valde att göra med jordgubbsmuffins, men självklart kan du baka med vilken muffinssmak du vill.





J O R D G U B B S M U F F I N S

Ingredienser:

100 g smält smör
2 ägg
1,5 dl socker
4 dl mjöl
1,5 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en gnutta salt
frusna jordgubbar


Gör såhär:
Tina jordgubbarna och dela dem i mindre bitar.
Sätt ugnen på 200 °.
Vispa ägg och socker, blanda sedan ner de torra ingredienserna och mjölken. Rör i det smälta smöret och blanda tillsist i jordgubbarna.
Fördela smeten i muffinsformar och grädda dem sedan i ugnen, ca 20 minuter.
Låt dem kallna helt.

M A R Ä N G F L U F F

Ingredienser:

3 äggvitor
4,25 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
saften från en halv citron

Gör såhär:
Blanda äggvitor, strösocker, vaniljsocker och saft av citron i en rostfri bunke.
Sätt bunken över ett vattenbad och rör till sockerkristallerna smält.
Vispa sedan till en fluffig maräng. Har du tillgång till en termometer så ska smeten uppnå ca 65°. Vispa annars så länge att det blir tydliga spår efter vispen.
Ta bort bunken från vattenbadet och fortsätt vispa tills fluffet svalnat helt.
Spritsa marängfluffet i toppformade spiraler på cupcakesen.
Låt dem sedan stelna helt i kylen innan de doppas i smält choklad.

C H O C O L A T E  C O A T I N G
350g mörk choklad
3 msk matolja

Hacka chokladen och smält den i vattenbad tillsammans med matoljan.
Låt det svalna en aning.
Doppa varje marängtopp i smält choklad. Pensla på mer choklad om det saknas någonstans.
Låt stelna i kylen.
Trackback


RSS 2.0
Matbloggstoppen